Luin suurella innolla Helsingin Sanomien (23.12.2021) joulujutun (”Hyvää saturnaliaa!”). Erityisesti minua ilahdutti Hannu Pesosen jutussa roomalaisten saturnalian vietosta se, että hän mainitsee myöhäisantiikin kirjoittajan Macrobiuksen teoksen Saturnalia. Siinä keskustelevat vanhoista roomalaisista tavoista senaattorit ja oppineet. Porukan jutustelua johtaa vanha kunnon Vettius Agorius Praetextatus, josta tein väitöskirjani. Ah, nostalgiaa.
Lukiessani Hesarin joulujuttua jäin kummeksumaan yhtä kohtaa. Keisari Konstantinus Suuresta mainitaan, että “hän antoi myös ensimmäisen julistuksen siitä, että joulua tuli viettää kristittyjen juhlana”. En millään muista mitään tällaista, ja siksi oli pakko ruveta tonkimaan asiaa.
Meille on säilynyt kaksi Konstantinuksen määräystä Auringon päivän (Solis dies) eli nykyisen sunnuntain viettämisestä vapaapäivänä (Codex Iustinianus III 12, 2 ja Codex Theodosianus II 8, 1, molemmat vuonna 321). Mutta ei ole säilynyt mitään tietoja siitä, että Konstantinus olisi määrännyt mitään päivää vietettäväksi Jeesuksen syntymäjuhlana.
Tutkailin, mitä Martin Wallraff kirjoittaa massiivisessa tutkimuksessaan antiikin kristityistä ja aurinkokultista (Christ versus Sol. Sonnenverehrung und Christentum in der Spätantike, Münster 2001). Hänen tutkimuksestaan en löydä mainintaa Konstantinuksen määräyksestä.
Ei ole mahdotonta, etteikö 25.12 olisi voinut vakiintua Rooman kaupungissa Jeesuksen syntymäjuhlan ajankohdaksi. (Tässä valtakunnan länsiosan kristityt olivat jonkin aikaa eri linjoilla kuin itäisen osan kristityt, jotka suosivat tammikuun kuudetta). Lähteet 25.12 ajankohdasta Konstantinuksen aikana tosin eivät ole aivan yksiselitteisiä ja vakuuttavia. Depositio episcoporum-lista roomalaisten piispojen hautauksista aloittaa vuoden 25.12 jälkeen; lista alettiin pitää vuodesta 336; onko tämä todiste Jeesuksen syntymäjuhlasta 25.12 on toinen asia. Toinen lähde on 700-luvun kronikka, jonka mukaan 25.12 vietettiin Jeesuksen syntymäjuhlana; tämä lähde on paljon myöhäisempi, joten todistusarvoa voi epäillä.
On toki mahdollista, että Konstantinus olisi antanut määräyksen Jeesuksen syntymäjuhlasta (kuten Auringon päivästä), mutta siitä ei ole meille säilynyt tietoa. Ja lähteet ovat historiantutkijalle kaikki kaikessa.